Spis treści
Spójna i przejrzysta oferta wynajmu to dziewięćdziesiąt procent sukcesu. Stworzenie odpowiedniej oferty ułatwi potencjalnym lokatorom podjęcie szybkiej decyzji, nie tracąc czasu na negocjacje i niedopowiedzenia. Jak jednak stworzyć ofertę, która przyciągnie do siebie godnych zaufania najemców? W co celować podczas tworzenia oferty, która zachęci klientów do odwiedzin lokalu na wynajem?
Proces wynajmu mieszkania zaczyna się tak jak każda inna transakcja kupna-sprzedaży – od stworzenia profilu klienta. Rynek mieszkań na wynajem jest na tyle zróżnicowany, że właściciel znajdzie tu zarówno pewne i rzetelne rodziny z dziećmi, szukające mieszkania na kolejne kilka lat, oraz studentów poszukujących mieszkania na pierwsze lata swojej studenckiej kariery.
Należy pamiętać, że każda grupa docelowa posiada inne wymagania, uwagi i zalecenia. Lokalizacja mieszkania ma ogromny wpływ na popyt u różnych grup docelowych. Mieszkanie blisko uczelni, naturalnie będzie bardziej atrakcyjne dla nowych studentów, szukających mieszkania blisko swojej nowej uczelni. Lokal sąsiadujący z podstawówką i przedszkolem będzie idealnym rozwiązaniem dla młodych rodzin z dzieckiem. Lokalizacja to jednak nie jedyny czynnik decydujący o atrakcyjności oferty w oczach poszczególnych typów klientów.
Zostawić mieszkanie umeblowane, czy nie?
Wyposażenie mieszkania to kolejny ważny aspekt sporządzania oferty wynajmu mieszkania. Mieszkanie umeblowane z wieloma pokojami nieprzechodnimi najprawdopodobniej wybiorą studenci, którzy potraktują mieszkanie jako bardziej prywatny i schludny akademik. W takim wypadku, właściciel powinien zadbać o pełne wyposażenie każdego z pokoi, zwłaszcza w najbardziej podstawowe meble i wyposażenie takie jak:
Jeśli właściciel planuje wynajem rodzinom z dziećmi, umeblowane mieszkanie może okazać się wadą, a nie zaletą. Wiele rodzin przeprowadza się z własnym sprzętem AGD i meblami, dlatego dodatkowym atutem będzie możliwość wywiezienia dotychczasowych mebli do bezpiecznego magazynu. Warto pamiętać, że przemeblowanie wiąże się z koniecznością zapewnienia transportu mebli do miejsca, w którym będą oczekiwać na nowego najemcę. Oznacza to dodatkowe koszty, zarówno za ich transport, jak i za magazyn.
Na co zwracają uwagę rozsądni i rzetelni najemcy? Porządek w mieszkaniu w chwili pierwszych oględzin mieszkania oraz działanie sprzętu AGD w lokalu. Jeśli najemca poważnie rozważa wynajęcie lokalu na dłuższy okres, powinien sprawdzić działanie instalacji elektrycznej, gazowej i wodnej. Oprócz tego, warto zwrócić uwagę na niedziałające lampy, lodówkę, piekarnik, kuchenkę czy pralkę. Stan domowego wyposażenia spisuje się następnie w protokole zdawczo-odbiorczym, a każda usterka, która nie powstała w skutek winy najemcy, musi zostać usunięta przez właściciela.
Jeśli właściciel kieruje swoją ofertę do klienta ceniącego sobie porządek oraz będzie wymagał zachowania porządku w lokalu, powinien odpowiednio przygotować mieszkanie na pierwszą wizytę potencjalnego najemcy. Dokładnie wyczyszczone podłogi, okna i ściany zwiększają wartość mieszkania oraz pozwalają ukazać mieszkanie w pełnej krasie. Najemcy lepiej postrzegają czyste i schludne mieszkania, a co za tym idzie, bardziej postarają się, aby oddać mieszkanie w takim samym stanie.
Czytelność ogłoszenia oraz koszty mieszkania
Opis mieszkania powinien być krótki, ale bogaty w zdjęcia prezentujące jakość i główne zalety mieszkania. Co zawrzeć w opisie mieszkania?
Ponadto, szczególną uwagę należy poświęcić poinformowaniu klientów o powierzchni poszczególnych pokoi oraz wspomnieć o dostępnym wyposażeniu. Jeśli mieszkanie ma być przeznaczone dla studentów, w opisie powinna znaleźć się informacja o ilości pokoi nieprzechodnich oraz dostępnie do wspólnych pomieszczeń np.: kuchni i łazienki.
Co do ceny oferowanej w opisie oferty, właściciele nie powinni ukrywać kosztów związanych z eksploatacją mieszkania. Ukrywanie cen ocieplania czy wywozu śmieci jest strategią marketingową, która na dłuższą metę jest nieopłacalna. Potencjalny najemca prędzej czy później pozna prawdziwy miesięczny koszt mieszkania. Zabieg ten jest zmarnowaniem czasu właściciela i przyszłych klientów. W ofercie powinna również pojawić się orientacyjna wysokość kaucji za mieszkanie.
Jeśli właścicielowi mieszkania zależy na szybkim znalezieniu najemcy, obniżenie ceny o kilka procent w stosunku do innych lokalnych ofert znacząco zwiększy atrakcyjność mieszkania. Obniżka ceny wynajmu najczęściej nie oznacza straty w rocznym rozliczeniu. Niższa miesięczna stawka pozwoli na znalezienie najemcy w czasie, gdy mieszkanie za normalną cenę nadal szukałoby właściwych najemców. W sezonie studenckim takie obniżki gwarantują wzrost zysków na poziomie kilkunastu procent rocznie.