Jak zachęcić najemców do swojego mieszkania?

2 listopada 2020

Niejasności w ogłoszeniach, brak informacji o dodatkowych opłatach, a nawet zaniżona kwota miesięcznych rachunków. To wszystko sprawia, że potencjalny najemca może bardzo szybko zrazić się do Twojej oferty. Profesjonalnie sporządzone ogłoszenie i klarowność w przekazywaniu informacji o mieszkaniu na wynajem to absolutna podstawa na rynku nieruchomości. Dowiedz się, czego się wystrzegać podczas sporządzania ogłoszenia mieszkania na wynajem.

Po pierwsze – Pamiętaj o zdjęciach!

Aby wynajem mieszkania przebiegł szybko i bezproblemowo, komunikacja z potencjalnym najemcą jest najważniejsza. Osoba, która decyduje się na wynajem mieszkania pragnie, aby nowe lokum w pełni odpowiadało jej wymaganiom. Zapomnij o wstawianiu starszych zdjęć mieszkania lub kłamania w kwestii dostępności poszczególnych usług. Podkolorowywanie ogłoszenia na wynajem mieszkania skończy się stratą czasu Twojego i potencjalnego, nowego mieszkańca. Zrażanie lokatorów fałszywym opisem lub nieaktualnymi zdjęciami jest zatem jedną z najgorszych rzeczy, jakie możesz zrobić.

Nie nękaj potencjalnego najemcy, to też jest człowiek

Wielu właścicieli mieszkań podchodzi do wynajmu swojej własności jak do spowiedzi. Jeśli zależy Ci na zdrowych kontaktach z nowym lokatorem, pamiętaj, aby nie zamęczać go ciągłymi pytaniami. Wystrzegaj się pytań o:

  • Plan dnia, włącznie z godziną, o której lokator chodzi spać;
  • Częstotliwość spożywania alkoholu lub imprezowania (wszystko z umiarem);
  • Przywiązanie do religii, w tym pytań o chodzenie do kościoła;
  • Sprawy rodzinne i towarzyskie;

Owszem jako właściciel możesz chcieć wiedzieć, jak lokator będzie wywiązywał się z poszczególnych punktów umowy o najem, ale nie bądź nachalny. Oglądanie mieszkania i sporządzanie wstępnej umowy o wynajem to nie spowiedź, a rozmowa, która zaczyna przypominać przesłuchanie szybko zrazi potencjalnego najemcę.

Ustal jasne warunki płatności

Wyliczenie całkowitej kwoty najmu mieszkania to często główny czynnik decydujący o podpisaniu umowy. Najemca ceni sobie szczerość w kwestii miesięcznych rachunków za media oraz Internet. Nie zostawiaj informowania o dodatkowych płatnościach na sam koniec, gdyż zrazi to przyszłego lokatora. Zadbanie o wygodny dla obu stron termin płatności to również niezwykle ważny czynnik poprzedzający zawarcie umowy. Jeśli Ci na tym zależy, zaproponuj płatności z góry za każdy kolejny miesiąc, ale pamiętaj, że klient ma prawo odmówić.

Nie zapominaj o naprawach w mieszkaniu

Jest to niezwykle ważny podpunkt dzisiejszego poradnika. Podział obowiązków w kwestii naprawiania szkód w mieszkaniu należy ustalić już na samym początku negocjacji. Przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów jasno wskazują, że w zakresie napraw w nieruchomości to ustalenia zawarte w umowie mają pierwszeństwo.

Jeżeli mieszkasz daleko od swojego mieszkania na wynajem, poinformuj o tym swojego lokatora. Nie zawsze zdążysz przyjechać tego samego dnia, a niektóre urządzenia wymagają wszak stałej konserwacji i cyklicznych napraw. Zaproponuj lokatorowi wzięcie odpowiedzialności za naprawy sprzętu w zamian za niższy comiesięczny czynsz. Jeśli nie uda Ci się sporządzić satysfakcjonującej umowy, ustawa o ochronie praw lokatorów wskazuje, że do obowiązków właściciela należy:

  • Wymiana tynków i grzejników;
  • Wymiany stolarki drzwiowej i okiennej,
  • Naprawa posadzek, wykładzin oraz podłóg,
  • Konserwacja instalacji wodociągowej, gazowej, elektrycznej i instalacji CO.

Nie lekceważ protokołu zdawczo-odbiorczego!

Sporządzenie odpowiedniego protokołu zdawczo-odbiorczego leży w interesie zarówno lokatora, jak i właściciela. Zabezpieczenie się przed potencjalnymi zniszczeniami to tylko jedna z zalet protokołu. Lokator, który jest świadom sporządzenia takiego dokumentu, podejmuje decyzję w pełni świadomie. Jest to również idealna okazja do dyskusji na temat wyniesienie niektórych mebli lub sprzętu AGD. Nie zapominaj również o spisaniu stanu liczników i wpisaniu do protokołu wszelkich zniszczeń w tym zarysowanych framug i podniszczonych rur. Najemca poczuje się w tym wypadku bezpieczniej, a w spokojnym zamieszkiwaniu Twojego mieszkania nie będzie przeszkadzał mu stres o najmniejsze zniszczenie.


Kontakt z nami

W sprawie przejęcia lokalu jesteśmy dostępni codziennie od 9, do 16. Możliwa jest zdalna rozmowa Skype.

Dane informacyjne


  • Telefon (w dziale "kontakt")
  • E-mail (w dziale "kontakt")
  • NIP 6462860237
  • REGON 241635789
  • Adres Stanisławowska 47
  • Kod i miasto: 54-611, Wrocław